Gratis är gott sägs det, och var hittar du ett bättre lämpat ställe att hitta sina erbjudanden än på webben? I takt med att vi upplever allt bredare reklamintolerans i samhället, speciellt mot printad reklam, vänder sig allt fler företag till webbkanalerna för att hitta sina potentiella kunder. På webben ser man istället en lönsamhet i att låta kunderna själva söka upp företaget genom diverse erbjudanden som ger kunden ett betydligt större mervärde än om samma erbjudande riktades i direktutskick med posten till en bredare kundgrupp. Låt konsumenten ta del av erbjudandet på eget bevåg genom en samlingsportal, och för att sedan ta del av erbjudandet länkas kunden in på den sajt som står bakom erbjudandet. På så vis kopplas företaget ihop med produkterna på ett effektfullt sätt. Och det här är bara ett sätt, ett exempel, på hur kan använda nätet till marknadsföring och försäljning
Geotaggning
Andra sätt att ta del av rabattkoder och erbjudanden kan ske genom de nyligen lanserade geotaggningstjänsterna där man kan ta del av erbjudanden som ligger geografiskt nära en. Perfekt att haffa kunder under den tid då de redan är ute och gör sina andra ärenden, shoppar eller liknande. Är erbjudandet rätt placerat kan även detta bidra till stora vinster och att kännedomen om företaget bakom ökar. Geotaggning har dessutom kallats framtidens medium för situationsbaserad marknadsföring, och träffar kunden i det läge då denne är som mest mottaglig, gärna i storstadsmiljöer där konkurrensen ofta är oerhört hård och konsumenterna är av väldigt ombytlig karaktär. Företag slåss ofta om de kunder som kan fångas, där ett simpelt erbjudande kan innebära att kunden väljer att köpa från en visst företag i favör till ett annat.
Nyckeln ligger som alltid i att finna hur din konsument tänker och vad som attraherar denne att välja just dig. Lyckas du analysera detta och finnas representerad på ett sådant sätt att kunden inte har något annat val än att välja dig, så har du alla chanser i världen att behålla ett starkt varumärke under framtidens gång och i de tjänster som webben kommer erbjuda. Tänk just därför på att ha någon ansvarig för kommunikationen via webben för att hela tiden försäkra er om att ni har de rätta konsument- och trendanalyserna.