E-handeln är hetare än någonsin och vi svenskar har blivit mer vana vid att handla på nätet. Marknader som tidigare inte varit speciellt populära på nätet, har nu börjat växa. Detta öppnar upp för fler företag att satsa på näthandel.
En av fem personer handlar mat på nätet, rapporterar Dagens Nyheter. För första gången är det dock inte de färdiga middagslösningarna som är det mest populära alternativet. Nu är det istället de sajter där kunderna skapar sina egna inköpslistor som flest vänder sig till. Folk som sedan tidigare är vana att handla på nätet har alltså lämnat den färdiga middagslösningen för att börja handla olika förbrukningsvaror som lite mjölk, smör och yoghurt. Experter tror att ökningen kan bero på at konsumenterna blivit mer vana vid att handla på nätet. Vår vana vid att handla på nätet, har nu gått så långt att nästan hälften av svenskarna har handlat prylar på nätet under arbetstid. Männen är de som framförallt passar på att shoppa på arbetstid. Nästan 60 procent av svenskarna brukar även fönstershoppa på nätet under arbetstid.
Kunskaper behövs för att starta e-handel
Dessa olika undersökningar visar på ett förändrat beteende i svenskarnas nätshopping. Det är fler som har fått upp en vana att handla på nätet och många tillbringar mycket tid på de olika webbshoparna. På grund av svenskarnas ökande intresse för e-handel, är det fler företag som vill starta just e-handel, skriver VF. Vill man starta ett e-handelsföretag måste man dock tänka på en del saker. Man behöver exempelvis ha en plattform att bygga sajten på. Man behöver dock inte ha kunskaper om programmering för att göra detta. Utan man kan vända sig till exempelvis http://www.starweb.se för att få hjälp. En bra plattform och betalningslösning gör dock inte att man automatiskt går med vinst när man startat sitt e-handelsföretag. Det krävs även att man har en ordentlig affärsplan, att man gjort en analys av den underliggande efterfrågan och att man har kapital, skriver Idg. Man måste även behärska saker som Google Adwords och a/b-tester och kunna skriva bra produkttexter som säljer. Vill man starta ett företag som säljer andras varumärken, måste kan ha kunskapen att göra allt bättre än etablerade konkurrenter.
Innan man bestämmer sig för att ge sig in i den relativt håra konkurrensen som råder på e-handelsmarknaden, kan man ta till sig några tips:
- Låt e-handel anpassas efter Google. Börja med att bestämma dig för några produktkategorier som du helst vill satsa på och dessa får helst ha en tydlig marknadsnisch. Försöker man sälja breda produktsortiment kommer man högst sannorlikt att misslyckas. Det kostar nämligen stora summor i lagerhållning och marknadsföring.
- Se efter hur många konkurrenter som finns, och framförallt hur många konkurrenter som syns på Google. Kolla även på hur duktiga de är på sökmotoroptimering och vilka brister de har där.
- Bedöm också hur bra konkurrenterna är inom e-handel. Kolla på vilken frakttid de har, hur deras kundservice fungerar och så vidare.