Den digitala handeln går fort framåt i sin utveckling och vill man hänga med i svängarna som e-handlare så är det viktigt att man uppdaterar sina plattformar till det allra senaste i systemväg – såsom att växla om till PIM-system och välja mer användarvänliga versioner av sina hemsidor.
Att driva verksamhet på nätet kräver mer än man kanske tror, speciellt i dagens ständigt utvecklingsdrivna samhälle. Har man till exempel en e-handel och vill vara framgångsrik gäller det att hänga med i svängarna ordentligt, framförallt om man är i en växande fas. Idag har till exempel de allra flesta e-handlare någon form av PIM-system för att enklare kunna administrera sina ordrar och sin lagerhållning, men har man verkligen den mest moderna lösningen? Något som Hossein Madanee från HiQ förutspådde i fjol är till exempel att PIM kommer att användas långt mer än vad det gör i dagsläget och att man till och med kommer använda PIM i sin marknadsföringsstrategi. Och om det är en s mål så är det också viktigt att man som företag satsar på en modern PIM-lösning. Hos WebOn på sidan https://www.webon.se/losningar/pim-system står att läsa om den senaste innovationen inom PIM och det är molnbaserade lösningar såsom deras Infinity-lösning som skulle kunna kallas för en tredje generationens PIM-lösning som passar för kunder som faktiskt vet vad PIM är och vad de kan använda systemet till. Men denna lösning är såklart inte bara för dem som redan använder PIM, utan för alla. Ett exempel på företag som exempelvis skulle ha nytta av den här typen av lösning är bland annat Ellos som är i färd att sadla om helt och hållet från postorderföretag till fullt utblommad e-handel. Något som man till exempel berättar för Ehandel.se är att man, tillsammans med fler åtgärder, nu byter ut sitt stordatorsystem mot en bättre och mer lönsam plattform som klarar av långt mycket mer än vad en stordator kan. Det är ett steg i rätt riktning för deras e-handel tror man. Men viss finns fler saker än så att tänka på.
Digitala lösningar för modern e-handel
Det finns massor av saker utöver PIM-system och plattformar som man ska tänka på om man vill hålla sin e-handel uppdaterad i tiden. Något som till exempel InternetWorld skriver om är inte endast att det är B2C-företagen som måste fokusera extra på sina lösningar, utan även att B2B-företagarna moderniserar sig. Kunden, oavsett om denne är i form av en privatperson eller utav ett annat företag, ska vara i centrum – och då behöver de digitala lösningarna också vara genomtänkta. Så vad ska man satsa på för att verkligen ge sitt företag en boost i digitalieringen som e-handel? Här är några punkter att tänka på:
- Välj ett modernt PIM-system som kan användas till mer än bara lagarföring
- Se till att din plattform och hemsida är användarvänlig och modern
- Håll kunden i centrum och ge denne en bra användarupplevelse